Oldtimerdag organiseren: hier moet je aan denken!

Oldtimerdag organiseren: hier moet je aan denken!  

De liefde voor oldtimers brengt veel mensen samen. Ieder jaar weer worden er dan ook tientallen speciale dagen voor oldtimerliefhebbers georganiseerd. Hoe mooi is het om al die prachtige wagens samen te zien? Om de mooiste ritten te organiseren of een absolute show op te voeren op een mooie locatie? Misschien overweeg je dit jaar wel zelf een oldtimerdag te organiseren.  

Dit is een leuke manier om meer hobbyisten samen te brengen, maar ook een slimme publiciteitsstunt voor bedrijven die oldtimers opknappen en/of weer opnieuw verkopen. Bij het organiseren van een dergelijke dag komt echter wel veel kijken. Ben jij benieuwd waar je allemaal aan moet denken? Lees dan snel verder en ontdek de belangrijkste aandachtspunten.  

Breng de lokale inwoners snel op de hoogte  

Weet je al in welke plaats de dag georganiseerd gaat worden? Dan wil je de plaatselijke inwoners zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Niet alleen om ze te informeren, maar ook om ze misschien wel te overtuigen een kijkje te komen nemen of misschien wel zelf deel te nemen aan het evenement. Doe dit bijvoorbeeld met behulp van mobiele billboards. Deze kunnen tijdelijk binnen deze plaats worden ingezet. Zo breng je niet alleen mensen snel op de hoogte, maar trek je ook de aandacht van grote liefhebbers van oldtimers.  

Deze billboards zorgen er bovenal voor dat er meer over het evenement wordt gesproken. Hoe meer mond-tot-mondreclame, hoe beter. Dit is één van de meest effectieve marketinginstrumenten en zorgt gegarandeerd voor meer bereik.  

Stel het programma op tijd vast  

Wacht niet te lang met het bedenken van een goed programma. Juist bij dit soort evenementen is een goede planning goud waard. Wees je ervan bewust dat er veel komt kijken bij het organiseren van een groot evenement. Zeker als er veel mensen deelgenoot maken. Als dit de eerste keer is dat je een evenement van deze grootte organiseert, dan is het verstandig om iemand in te schakelen die hier wat meer ervaring mee heeft. Die kan niet alleen helpen bij het samenstellen van het programma, maar weet ook wat nodig is om beter richting de doelgroep te communiceren en de veiligheidsregels na te leven. Dan heb je de belangrijkste factoren al ingedekt.  

Evalueren na afloop  

Vergeet ook zeker niet om het gehele verloop van de dag na afloop te evalueren. Bespreek dit samen met het team en bekijk op welke punten het vlekkeloos verliep, maar ook op welke punten er nog winst valt te behalen. Wat ging er goed en wat kan er eigenlijk nog wel beter? Het is slim om deze punten ook direct in het bestaande draaiboek op te nemen. Dit draaiboek kan er de volgende keer weer bij worden gepakt als je eenzelfde soort evenement wil organiseren. Zo leer je niet alleen van de gemaakte fouten, maar zullen deze ook nooit meer vergeten worden.  

Vergeet ook zeker niet om de behaalde successen te vieren. En vergeet niet: oefening baart kunst. Zijn er nu nog wat steekjes blijven liggen? Dan is de kans groot dat het de volgende keer al stukken beter gaat.